085 273 3272

Een goede nieuwsbrief schrijven doe je zo

Een goede nieuwsbrief schrijven doe je zo

Een goede nieuwsbrief schrijven doe je zo

Nieuwsbrieven kunnen een mooie en relatief goedkope manier zijn voor meer naamsbekendheid en conversie. De mogelijkheden voor een pakkende layout, automatisch versturen en slim inschrijven zijn legio. Toch zijn er ook mitsen en maren. Boks. heeft veel ervaring met het opzetten van e-marketing en hoe je dit effectief inzet voor je bedrijf. Zet vandaag nog de eerste stap naar succes met onze 6 tips. Plus: hoe voorkom je uitschrijvingen? En hoe kun je automatisch brieven versturen? 

6 goede redenen om een nieuwsbrief te sturen 

We hebben allemaal wel eens een nieuwsbrief ontvangen, maar lang niet alle brieven hebben effect en veel worden zelfs ongeopend verwijderd of komen automatisch in de spam terecht. Toch kan een nieuwsbrief ook zeker voordeel hebben, mits je deze goed inzet. Hierbij 6 goede redenen om te investeren in nieuwsbrieven: 

1. Je krijgt meer bezoekers op je website.

Met linkjes en buttons in de nieuwsbrief lok je geïnteresseerden naar je website, waardoor deze daar je producten, diensten of informatie kunnen vinden.  

2. Je scoort hoger in Google 

Om verder te bouwen op punt 1: hoe meer bezoekers op de website, hoe populairder je website is en hoe hoger Google jou in de zoekresultaten plaatst. Dit komt je conversie verder ten goede.  

3. Een nieuwsbrief blijft langer onder de aandacht 

Berichten op social media verschijnen maar kort in de tijdlijn van bijvoorbeeld Facebook of Instagram en zijn daarna weer uit beeld. Een nieuwsbrief verschijnt in de inbox en blijft daar staan totdat de ontvanger beslist deze te lezen (of weg te gooien, hoe je dat voorkomt gaan we straks op in). 

4. Je brief wordt gelezen door de juiste mensen 

De meeste mensen hebben zich bewust ingeschreven voor je brief en zullen dus over het algemeen oprecht geïnteresseerd zijn in wat je hebt te melden.  

5. Je profileert je als expert 

In de nieuwsbrief laat je je expertise zien, bijvoorbeeld met handige tips, blogs, klantvragen beantwoorden etc. Zo maak je duidelijk dat je een expert bent en dat creëert vertrouwen in jou én je product of dienst.  

6. Krijg een band met de ontvangers 

De ontvanger leert jou en je bedrijf of organisatie beter kennen door je nieuwsbrief. Geef een kijkje achter de schermen in je magazijn, stel een medewerker voor of deel je favoriete product, recept, dienst etc. Voor een extra persoonlijke brief sluit je deze af met een naam en eventueel een bijbehorende foto. 

Voorkom uitschrijven 

Voorkom uitschrijven van je nieuwsbrief met een goede e-mailcampagne die past bij je doelgroep. En dat betekent de juiste hoeveelheid en de juiste inhoud voor jouw publiek. Helaas gaat het daar vaak mis.  

Hoeveelheid 

Er is een happy medium voor het aantal brieven dat je verstuurt: eens in de maand is minimaal, maar dagelijks is over het algemeen too much. De ideale hoeveelheid hangt af van je bedrijf, branche en doelgroep. Maar voorkom dat je zo vaak een brief stuurt, dat mensen zich uitschrijven om van 'het gezeur' af te zijn. Verstuur je wel vaak brieven? Zorg dan voor inhoud die de ontvangers willen lezen. 

Wat de goede frequentie is voor jou bedrijf kunnen we niet zo zwart op wit zeggen, dat is helemaal afhankelijk van jouw bedrijf en wat je wilt bereiken. Natuurlijk adviseren wij je hier graag over. 

Inhoud 

Een nieuwsbrief heeft alleen waarde als deze de juiste content heeft voor je doelgroep. Een brief met bijzondere kledingcombinaties wordt door een fashionista waarschijnlijk goed ontvangen, maar is voor een bouwvakker reden om zich uit te schrijven. Denk hier dus goed over na en bedenk altijd van tevoren: vindt mijn doelgroep dit interessant?

Heb je een webshop, dan zul je vooral je productn willen problemen. Maar spullen die je incidenteel koopt, bijvoorbeeld omdat ze lang meegaan, hoef je niet continue in een nieuwsbrief te promoten. Richt je vooral op producten die de klant naast de bestelde goederen kan gebruiken. Dingen die relatief snel ‘opraken’ (denk aan etenswaren, plastic bakjes, pleisters etc.) bieden wel ruimte voor een hogere frequentie van versturen. De klant is immers eerder weer toe aan bestellen. 

Extra tip om uitschrijven te voorkomen! 

Naast het bieden van de juiste frequentie aan brieven én de juiste inhoud, is het slim om een dubbele opt-in te gebruiken. Dit betekent dat als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, er nog een controlemail wordt gestuurd met de vraag om het e-mailadres te bevestigen. Daarna wordt iemand pas ingeschreven. Dit betekent dat hij of zij heel bewust kiest voor inschrijving van je mailinglijst en deze persoon is daardoor dus een waardevol contact.  

Zit je in de B2B? Dan mag je in principe elke klant mailen zonder dat deze uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Maak hier geen misbruik van! Pas ook hier het principe van de juiste frequentie en juiste inhoud toe.  


Mailprogramma's 

Tot zo'n 10 of 20 ontvangers kun je de nieuwsbrief versturen vanuit je Outlook of ander mailprogramma, maar bij meer adressen is het slim een e-mailprogramma te gebruiken. Zo weet je zeker dat alle mails aankomen. Bij Boks. werken we met 3 verschillende softwareprogramma's: Laposta, Mailchimp en Sendinblue.   

Laposta en Mailchimp 

Wil je geen geautomatiseerde mails versturen, dan zijn Laposta en Mailchimp prima keuzes. Beide zijn goede programma's, waarbij Mailchimp er wat gelikter uitziet. Qua functies is Laposta echter net zo goed met als bijkomend voordeel hun servers allemaal in Nederland staan. Dit betekent bijvoorbeeld dat als een bedrijf verplicht wordt om persoonlijke gegevens te delen met de overheid van het land waar de servers staan, ze dit doen met de Nederlandse overheid en niet die van Amerika of een ander land.  

Automatische mails met Sendinblue 

‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang mijn gratis e-book met 10 gemakkelijke tips voor meer conversie!’ Zo'n kreet is leuk, maar het is wel handig als dat e-book na elke inschrijving automatisch wordt verstuurd. Dit is mogelijk met Sendinblue. Ook voor het automatisch met interval sturen van mails is dit een goed programma. Bijvoorbeeld als je een nieuwe inschrijving belooft de eerste 5 weken elke week een bijzondere tip te sturen. Na die 5 mails zet Sendinblue het betreffende e-mailadres automatisch op de standaard mailinglijst, zo heb je er geen omkijken naar.  
De mogelijkheden voor automatisch mails versturen zijn enorm, dus wil je weten hoe je dit inzet voor jouw bedrijf, dan horen we graag van je.  

En nu? 

Meer weten over een goede e-mailcampagne of heb je hulp nodig van een expert die ervaring heeft met het opzetten van de juiste strategie? Wij helpen je graag! Neem vandaag nog contact op om te horen wat wij voor je kunnen betekenen.

Maak een afspraak en start vandaag nog met jouw project

Uitgelichte projecten

Projecten waar we graag
meer over vertellen.

WOONland
Jouw online woonwinkel

WOONland

Een maatwerk website is uniek, helemaal afgestemd op jouw bedrijf en vooral: een digitale bouwklus voor de expert. Laten wij daar nu net goed in...

Ontdek meer
Verfspot
Kies jij ook kleur?

Verfspot

Al in 2014 maakten we voor verfwinkel Ruyterverf een webshop: Verfspot.nl. Toen ze met deze naam online steeds meer bekendheid kregen, veranderden...

Ontdek meer
Wadloopcentrum Friesland
Boek een wadlooptocht

Wadloopcentrum Friesland

Alle informatie over tochten en bijbehorende boekingen, zoals namen, adressen, aantal personen e.d., komt binnen in hetzelfde beheersysteem en is...

Ontdek meer
Regiomakelaardij
Websiteontwerp, SEO en foto's

Regiomakelaardij

De nieuwe website van makelaarsbedrijf Regiomakelaardij was toe aan een opfrisbeurt! Tijdens een eerste gesprek bespraken we de wensen en doelen,...

Ontdek meer
DHZ Vloercoatings
Webshop met berekentools

DHZ Vloercoatings

Voor DHZ Vloercoatings maakten we niet alleen een mooie webshop, maar programmeerden we ook 2 unieke tools die naadloos samenwerken met de...

Ontdek meer
LauwersReclame
Websiteontwerp, SEO en meer

LauwersReclame

We implementeerden het herkenbare oranje en grijsblauw van hun huisstijl in de site. Natuurlijk kregen ook de slogan 'Werk met ons aan een...

Ontdek meer
Fidesta Zorg
Franchise Zorgorganisatie

Fidesta Zorg

Fidesta Zorg zit in de lift. Daarom werd het tijd voor een professionelere website. Na een aantal brainstormsessies en wat ontwerpschetsen kwamen...

Ontdek meer
BlackBoks | Projectsoftware
Projectsoftware

BlackBoks | Projectsoftware

BlackBoks is onze projectsoftware waarmee je elk aspect van je projecten bijhoudt en beheert. Laat werknemers bijvoorbeeld online hun werk- en...

Ontdek meer

Webdesign

Van eenvoudige websites tot complexe webshops.

Software

Jouw online oplossing bereikbaar op het werk, onderweg etc.

Koppelingen

Sluit je webshop aan op bij o.a. je kassa of CRM-systeem.

Content

Waardevolle teksten en foto's maken of breken je website.

Online scoren

Maak van je webshop een succesvol verkooppunt.