085 273 3272

7 tips voor meer omzet met je webshop

7 tips voor meer omzet met je webshop

7 tips voor meer omzet met je webshop

‘Hoe zorg ik voor meer omzet met mijn webshop?’ Als je een webwinkel hebt, komt deze vraag waarschijnlijk vaker bij je naar boven. Want voor niets gaat de zon op, maar dat geldt niet in het wereldje van bezoekersaantallen, conversie en advertenties. Daarom hebben we 7 tips op een rijtje gezet waarmee jij alvast een paar handvaten in de schoot geworpen krijgt voor groter online succes.  

1. Blog 

Begin een blog! Ja, het kost extra tijd en ja, tijd kost geld. Maar het kan die investering zeker waard zijn, want een blog is de perfecte manier om én producten te promoten én je eigen betrouwbaarheid te vergroten. Want mensen willen zeker zijn van een product of dienst voordat ze deze daadwerkelijk kopen. Een blogtekst met tips en advies maakt duidelijk dat jij de expert bent die weet van de hoed en de rand. En dat geeft de klant vertrouwen in jou en hun aankoop op je website. Een deskundig iemand verkoopt immers geen troep. 

Een blog is ook een uitstekend moment voor een stukje extra conversie: met een link of button in de tekst stuur je de bezoekers naar de specifieke productpagina waar ze direct kunnen bestellen. Extra tip: link in de tekst bij dit product ook naar de blog met extra informatie, dit kan de bezoekers die de blog niet hebben gelezen net even overhalen het te kopen. 

2. SEO 

SEO, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Een hele mondvol en ook in de praktijk komt het neer op een flinke hoeveelheid werk. Je website optimaliseren voor Google (want dit is wereldwijd de grootste zoekmachine) is namelijk iets dat je moet aanpakken op veel verschillende fronten. Denk aan de productteksten (gebruik je de juiste zoekwoorden op de juiste plek in de tekst), laadsnelheid van pagina's (zorg voor een goede, betrouwbare hosting!), backlinking (andere websites die jouw shop noemen) etc. Het kost tijd en moeite, maar als je shop is geoptimaliseerd voor Google, dan zul je daar ook de vruchten van plukken.  

Een aantal punten om te optimaliseren heb je zelf in de hand en een aantal liggen bij derden. Een snelle laadtijd van je webshop ligt bijvoorbeeld vooral bij de juiste hostingpartij, terwijl goede teksten eventueel ook zelf te schrijven zijn.  

Overigens hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Dus krijg je nu al zweterige handen van alles wat bij SEO komt kijken en hoe je dit moet gebruiken? Of ben je simpelweg te druk om hier tijd aan te kunnen besteden? Laat het werk dan over aan iemand die vaker met het bijltje heeft gehakt. Want wat jij nog nooit hebt gedaan, doen wij heel vaak. Neem vandaag nog contact op en plan een vrijblijvend adviesgesprek in

3. Gebruiksvriendelijke website 

Eigenlijk is dit vanzelfsprekend, maar we noemen het toch nog maar even. Jouw klanten willen een goede winkelervaring en daar speel jij vanzelfsprekend op in.  
  1. Maak een duidelijke layout van je website met herkenbare elementen op de juiste plekken. Het winkelmandje moet rechtsboven in beeld en een overzichtelijk menu met duidelijke categoriestructuur zorgt ervoor dat klanten snel vinden wat ze zoeken. Over zoeken gesproken: de zoekfunctie en filtermogelijkheid horen goed te werken, want niks is zo irritant als een lijst willekeurige, niet passende zoekresultaten of zelfs geen resultaten. 
  2. Stel ‘gerelateerde producten’ in. Dus verkoop je verf? Laat dan op de pagina van buitenverf ook verfrollers, -kwasten en afplaktape zien. Kleding leent zich hier ook goed voor: ‘Combineer deze broek met dit jasje voor een stijlvol geheel.’ Extra puntje van aandacht: heb je er al eens aan gedacht om sets te verkopen? De klant koopt dan alles wat hij wil of nodig heeft én weet zeker dat het bij elkaar past.  
  3. Maak het bestelproces zo gemakkelijk mogelijk. Geen gekke poespas, maar rechttoe rechtaan bestellen. Overzichtelijk aan te vinken productopties (maten/kleuren/afmetingen e.d.), een duidelijk zichtbare bestelknop, gemakkelijk adresgegevens invullen, een goed overzicht met daarin het hele winkelmandje ter controle of de bestelling klopt etc.  
  4. Vergeet ook de overige informatie niet. Contactgegevens horen op de contactpagina (maar liever ook nog een keer onderaan in de footer of op een andere goed zichtbare plek). Schrijf daarnaast een pagina met duidelijke informatie over betalen, verzenden, retourneren en geef ook de Algemene Voorwaarden een plaats. 
  5. Zorg voor duidelijke teksten met goede informatie (daarover lees je hieronder meer bij Foto's en tekst). 
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt inzetten voor een gebruiksvriendelijke webshop die daarnaast ook grotere omzet geven. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin het goede CMS (beheersysteem) te kiezen. Zelf bouwen we onze webshops in PrestaShop, omdat het in de basis erg compleet en veilig is en zich goed leent voor maatwerk. Heb je extra functies nodig, dan staan in de PrestaShop Addon Marketplace modules, of laat je een module op maat maken door de webdesigner. Wij hebben inmiddels al tientallen webshops gebouwd in PrestaShop en ook maatwerk modules ontwikkeld. Bekijk hier ons portfolio om te zien wat er mogelijk is met dit beheersysteem. 

4. Foto's en tekst 

Tenzij jouw product zichzelf verkoopt, zul je bezoekers moeten overhalen. Dit doe je met de juiste foto's en tekst.  
  1. Foto's: gebruik heldere, scherpe foto's die ook ingezoomd kunnen worden voor duidelijk zichtbare details. Afbeeldingen uit verschillende hoeken geven een duidelijk beeld van wat je aanbiedt en als een product in verschillende kleuren/versies verkrijgbaar is, upload dan van elk een foto voor referentie. Tip: een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus kies met zorg de beste foto als hoofdfoto. Dat is immers de foto die de bezoeker als eerste ziet op zowel de individuele productpagina als, nog belangrijker, in het algemene productoverzicht.  
  2. Tekst: schrijf duidelijke taal. De bezoeker wil geen bloemrijke poëzie of onduidelijke beschrijvingen, maar een begrijpelijk stukje tekst met een titel, subkoppen en een intro en afsluiter. Tips en voorbeelden doen het altijd goed, waarbij je natuurlijk zo mogelijk verwijst naar andere, relevante producten in je webshop voor meer omzet. 
Heb je al eens SEO-teksten overwogen? Zoals eerder geschreven kan zoekwoordoptimalisatie veel rendement opleveren en teksten die specifiek zijn geschreven voor een bepaalde zoekterm zorgen ervoor dat een pagina hoger komt in de zoekresultaten van Google. Dit zijn dus meer clicks naar je webshop! Let wel op dat je éérst een zoekwoordonderzoek laat doen. Wij doen eigenlijk standaard een zoekwoordonderzoek voor onze klanten om te zien welke zoektermen naar verwachting het meeste rendement opleveren. Pas daarna schrijven we gericht de SEO-teksten op basis van deze termen.  

5. E-mailmarketing 

Geautomatiseerde mails kunnen je conversie flink opkrikken. Bijvoorbeeld een mail die een paar dagen na bestellen binnenkomt met daarin vergelijkbare of bijpassende producten. Of een mail met de vraag om een goede referentie op de website achter te laten. En natuurlijk de ‘nieuwsbriefknop’: dat ene vinkje tijdens het bestelproces dat standaard aangevinkt is en mensen na het bestellen inschrijft voor je nieuwsbrief. Die brief moet overigens wel meerwaarde hebben … Denk aan speciale acties, nieuwe producten etc.  

Erg belangrijk: verstuur nieuwsbrieven met mate … Elke dag een mail zorgt vaak alleen maar voor uitschrijven. Dus houd de nieuwsbrief precies dat wat het woord zegt: een brief met écht nieuws. En nieuws komt over het algemeen niet 365 dagen per jaar.  

6. Reviews 

Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken van een webshop: klantervaringen. Goede reviews geven webshopbezoekers vertrouwen in jou als betrouwbare partij en helpen dus met het creëren van meer omzet in je webshop. Wees ook niet te bang voor negatieve reviews, ze zijn een mooie mogelijkheid voor een stukje publieke klantenservice. Want een webwinkel met alleen positieve ervaringen is verdacht en maakt mensen wantrouwend. Dus zie het als een uitdaging om negatief te veranderen in positief: “Wat ontzettend vervelend dat de bestelde koptelefoon kapot is, kunt u een mail sturen naar [e-mailadres] met daarin een beschrijving en foto van het kapotte onderdeel? We lossen dit graag samen met u op. Alvast bedankt!”  

Tip: automatiseer het proces. Stel in dat een paar dagen na bestellen automatisch een mail wordt verstuurd waarmee de klant (al dan niet ter plekke in de mail zelf) gemakkelijk een review achterlaat. Geef deze mail een pakkende layout, mensen krijgen immers dagelijks veel mailtjes, dus die van jou moet eruit springen.  

7. Statistieken bijhouden 

Meten = weten, dat geldt helemaal voor een webshop. Google Analytics is daarbij dé grote naam, met deze online tool houd je bij hoeveel bezoekers op de site komen, hoe ze je website vinden (via Google, een gedeelde link, social media etc.), hoelang ze op de webshop blijven, wie daadwerkelijk iets bestelt en nog veel meer. Je leert ook je doelgroep kennen (geslacht, leeftijd, locatie e.d.) en of je marketingacties succes hebben.  

Google Analytics is gratis, maar omdat het zo uitgebreid is, heeft het wel een leercurve. Na het aanmaken van een account, krijg je een code die je in de header van de webshop moet plaatsen. Heb je bij ons een webshop, dan doen wij dit graag voor je.  

En nu? 

Met deze 7 tips ben jij alvast op weg naar meer omzet met je webshop! Heb je nog geen webshop of wil je meer weten over de mogelijkheden, dan helpen we je graag verder op weg. Boks. heeft inmiddels jarenlange ervaring met het maken van webshops, maatwerk functies realiseren, schrijven van (SEO-)teksten, (e-mail)marketing en meer. Wij zijn jouw betrouwbare partner voor het vergroten van de omzet met je webshop en jouw online succes. 

Maak een afspraak en start vandaag nog met jouw project

Uitgelichte projecten

Projecten waar we graag
meer over vertellen.

WOONland
Jouw online woonwinkel

WOONland

Een maatwerk website is uniek, helemaal afgestemd op jouw bedrijf en vooral: een digitale bouwklus voor de expert. Laten wij daar nu net goed in...

Ontdek meer
Verfspot
Kies jij ook kleur?

Verfspot

Al in 2014 maakten we voor verfwinkel Ruyterverf een webshop: Verfspot.nl. Toen ze met deze naam online steeds meer bekendheid kregen, veranderden...

Ontdek meer
Wadloopcentrum Friesland
Boek een wadlooptocht

Wadloopcentrum Friesland

Alle informatie over tochten en bijbehorende boekingen, zoals namen, adressen, aantal personen e.d., komt binnen in hetzelfde beheersysteem en is...

Ontdek meer
Regiomakelaardij
Websiteontwerp, SEO en foto's

Regiomakelaardij

De nieuwe website van makelaarsbedrijf Regiomakelaardij was toe aan een opfrisbeurt! Tijdens een eerste gesprek bespraken we de wensen en doelen,...

Ontdek meer
DHZ Vloercoatings
Webshop met berekentools

DHZ Vloercoatings

Voor DHZ Vloercoatings maakten we niet alleen een mooie webshop, maar programmeerden we ook 2 unieke tools die naadloos samenwerken met de...

Ontdek meer
LauwersReclame
Websiteontwerp, SEO en meer

LauwersReclame

We implementeerden het herkenbare oranje en grijsblauw van hun huisstijl in de site. Natuurlijk kregen ook de slogan 'Werk met ons aan een...

Ontdek meer
Fidesta Zorg
Franchise Zorgorganisatie

Fidesta Zorg

Fidesta Zorg zit in de lift. Daarom werd het tijd voor een professionelere website. Na een aantal brainstormsessies en wat ontwerpschetsen kwamen...

Ontdek meer
BlackBoks | Projectsoftware
Projectsoftware

BlackBoks | Projectsoftware

BlackBoks is onze projectsoftware waarmee je elk aspect van je projecten bijhoudt en beheert. Laat werknemers bijvoorbeeld online hun werk- en...

Ontdek meer

Webdesign

Van eenvoudige websites tot complexe webshops.

Software

Jouw online oplossing bereikbaar op het werk, onderweg etc.

Koppelingen

Sluit je webshop aan op bij o.a. je kassa of CRM-systeem.

Content

Waardevolle teksten en foto's maken of breken je website.

Online scoren

Maak van je webshop een succesvol verkooppunt.