7 tips voor meer omzet met je webshop
‘Hoe zorg ik voor meer omzet met mijn webshop?’ Als je een webwinkel hebt, komt deze vraag waarschijnlijk vaker bij je naar boven. Want voor niets gaat de zon op, maar dat geldt niet in het wereldje van bezoekersaantallen, conversie en advertenties. Daarom hebben we 7 tips op een rijtje gezet waarmee jij alvast een paar handvaten in de schoot geworpen krijgt voor groter online succes.
1. Blog
Begin een blog! Ja, het kost extra tijd en ja, tijd kost geld. Maar het kan die investering zeker waard zijn, want een blog is de perfecte manier om én producten te promoten én je eigen betrouwbaarheid te vergroten. Want mensen willen zeker zijn van een product of dienst voordat ze deze daadwerkelijk kopen. Een blogtekst met tips en advies maakt duidelijk dat jij de expert bent die weet van de hoed en de rand. En dat geeft de klant vertrouwen in jou en hun aankoop op je website. Een deskundig iemand verkoopt immers geen troep.Een blog is ook een uitstekend moment voor een stukje extra conversie: met een link of button in de tekst stuur je de bezoekers naar de specifieke productpagina waar ze direct kunnen bestellen. Extra tip: link in de tekst bij dit product ook naar de blog met extra informatie, dit kan de bezoekers die de blog niet hebben gelezen net even overhalen het te kopen.
2. SEO
SEO, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Een hele mondvol en ook in de praktijk komt het neer op een flinke hoeveelheid werk. Je website optimaliseren voor Google (want dit is wereldwijd de grootste zoekmachine) is namelijk iets dat je moet aanpakken op veel verschillende fronten. Denk aan de productteksten (gebruik je de juiste zoekwoorden op de juiste plek in de tekst), laadsnelheid van pagina's (zorg voor een goede, betrouwbare hosting!), backlinking (andere websites die jouw shop noemen) etc. Het kost tijd en moeite, maar als je shop is geoptimaliseerd voor Google, dan zul je daar ook de vruchten van plukken.Een aantal punten om te optimaliseren heb je zelf in de hand en een aantal liggen bij derden. Een snelle laadtijd van je webshop ligt bijvoorbeeld vooral bij de juiste hostingpartij, terwijl goede teksten eventueel ook zelf te schrijven zijn.
Overigens hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Dus krijg je nu al zweterige handen van alles wat bij SEO komt kijken en hoe je dit moet gebruiken? Of ben je simpelweg te druk om hier tijd aan te kunnen besteden? Laat het werk dan over aan iemand die vaker met het bijltje heeft gehakt. Want wat jij nog nooit hebt gedaan, doen wij heel vaak. Neem vandaag nog contact op en plan een vrijblijvend adviesgesprek in.
3. Gebruiksvriendelijke website
Eigenlijk is dit vanzelfsprekend, maar we noemen het toch nog maar even. Jouw klanten willen een goede winkelervaring en daar speel jij vanzelfsprekend op in.- Maak een duidelijke layout van je website met herkenbare elementen op de juiste plekken. Het winkelmandje moet rechtsboven in beeld en een overzichtelijk menu met duidelijke categoriestructuur zorgt ervoor dat klanten snel vinden wat ze zoeken. Over zoeken gesproken: de zoekfunctie en filtermogelijkheid horen goed te werken, want niks is zo irritant als een lijst willekeurige, niet passende zoekresultaten of zelfs geen resultaten.
- Stel ‘gerelateerde producten’ in. Dus verkoop je verf? Laat dan op de pagina van buitenverf ook verfrollers, -kwasten en afplaktape zien. Kleding leent zich hier ook goed voor: ‘Combineer deze broek met dit jasje voor een stijlvol geheel.’ Extra puntje van aandacht: heb je er al eens aan gedacht om sets te verkopen? De klant koopt dan alles wat hij wil of nodig heeft én weet zeker dat het bij elkaar past.
- Maak het bestelproces zo gemakkelijk mogelijk. Geen gekke poespas, maar rechttoe rechtaan bestellen. Overzichtelijk aan te vinken productopties (maten/kleuren/afmetingen e.d.), een duidelijk zichtbare bestelknop, gemakkelijk adresgegevens invullen, een goed overzicht met daarin het hele winkelmandje ter controle of de bestelling klopt etc.
- Vergeet ook de overige informatie niet. Contactgegevens horen op de contactpagina (maar liever ook nog een keer onderaan in de footer of op een andere goed zichtbare plek). Schrijf daarnaast een pagina met duidelijke informatie over betalen, verzenden, retourneren en geef ook de Algemene Voorwaarden een plaats.
- Zorg voor duidelijke teksten met goede informatie (daarover lees je hieronder meer bij Foto's en tekst).
4. Foto's en tekst
Tenzij jouw product zichzelf verkoopt, zul je bezoekers moeten overhalen. Dit doe je met de juiste foto's en tekst.- Foto's: gebruik heldere, scherpe foto's die ook ingezoomd kunnen worden voor duidelijk zichtbare details. Afbeeldingen uit verschillende hoeken geven een duidelijk beeld van wat je aanbiedt en als een product in verschillende kleuren/versies verkrijgbaar is, upload dan van elk een foto voor referentie. Tip: een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus kies met zorg de beste foto als hoofdfoto. Dat is immers de foto die de bezoeker als eerste ziet op zowel de individuele productpagina als, nog belangrijker, in het algemene productoverzicht.
- Tekst: schrijf duidelijke taal. De bezoeker wil geen bloemrijke poëzie of onduidelijke beschrijvingen, maar een begrijpelijk stukje tekst met een titel, subkoppen en een intro en afsluiter. Tips en voorbeelden doen het altijd goed, waarbij je natuurlijk zo mogelijk verwijst naar andere, relevante producten in je webshop voor meer omzet.
5. E-mailmarketing
Geautomatiseerde mails kunnen je conversie flink opkrikken. Bijvoorbeeld een mail die een paar dagen na bestellen binnenkomt met daarin vergelijkbare of bijpassende producten. Of een mail met de vraag om een goede referentie op de website achter te laten. En natuurlijk de ‘nieuwsbriefknop’: dat ene vinkje tijdens het bestelproces dat standaard aangevinkt is en mensen na het bestellen inschrijft voor je nieuwsbrief. Die brief moet overigens wel meerwaarde hebben … Denk aan speciale acties, nieuwe producten etc.Erg belangrijk: verstuur nieuwsbrieven met mate … Elke dag een mail zorgt vaak alleen maar voor uitschrijven. Dus houd de nieuwsbrief precies dat wat het woord zegt: een brief met écht nieuws. En nieuws komt over het algemeen niet 365 dagen per jaar.
6. Reviews
Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken van een webshop: klantervaringen. Goede reviews geven webshopbezoekers vertrouwen in jou als betrouwbare partij en helpen dus met het creëren van meer omzet in je webshop. Wees ook niet te bang voor negatieve reviews, ze zijn een mooie mogelijkheid voor een stukje publieke klantenservice. Want een webwinkel met alleen positieve ervaringen is verdacht en maakt mensen wantrouwend. Dus zie het als een uitdaging om negatief te veranderen in positief: “Wat ontzettend vervelend dat de bestelde koptelefoon kapot is, kunt u een mail sturen naar [e-mailadres] met daarin een beschrijving en foto van het kapotte onderdeel? We lossen dit graag samen met u op. Alvast bedankt!”Tip: automatiseer het proces. Stel in dat een paar dagen na bestellen automatisch een mail wordt verstuurd waarmee de klant (al dan niet ter plekke in de mail zelf) gemakkelijk een review achterlaat. Geef deze mail een pakkende layout, mensen krijgen immers dagelijks veel mailtjes, dus die van jou moet eruit springen.
7. Statistieken bijhouden
Meten = weten, dat geldt helemaal voor een webshop. Google Analytics is daarbij dé grote naam, met deze online tool houd je bij hoeveel bezoekers op de site komen, hoe ze je website vinden (via Google, een gedeelde link, social media etc.), hoelang ze op de webshop blijven, wie daadwerkelijk iets bestelt en nog veel meer. Je leert ook je doelgroep kennen (geslacht, leeftijd, locatie e.d.) en of je marketingacties succes hebben.Google Analytics is gratis, maar omdat het zo uitgebreid is, heeft het wel een leercurve. Na het aanmaken van een account, krijg je een code die je in de header van de webshop moet plaatsen. Heb je bij ons een webshop, dan doen wij dit graag voor je.